جستجوي آرامش در دود

روزگار عجيبي است؛ زمانه‌اي كه آرامش در دود جست‌وجو شده و قليان همدم خانواده ايراني مي‌شود تا براي لحظاتي شادي و لذت را به آنها هديه كند، هر بار پك زدن به قليان نيز راه دستيابي به آرامش بيشتر است. زنان در عرصه مصرف قليان پا به پاي مردان و بدون توجه به...

جستجوي آرامش در دود


سلامت نيوز: روزگار عجيبي است؛ زمانه‌اي كه آرامش در دود جست‌وجو شده و قليان همدم خانواده ايراني مي‌شود تا براي لحظاتي شادي و لذت را به آنها هديه كند، هر بار پك زدن به قليان نيز راه دستيابي به آرامش بيشتر است. زنان در عرصه مصرف قليان پا به پاي مردان و بدون توجه به هشدارها رقابت مي‌كنند؛ به راستي چه آسان سلامتي حراج مي‌شود.

عصر روزهاي تعطيل كه مي‌‌شود تمام اعضاي خانواده دور هم جمع شده و تلاش مي‌كنند به هر نحو ممكن ساعاتي را در كنار هم خوش باشند تا شايد خستگي يك هفته كار و استرس از وجودشان پاك شود و اينجاست كه قليان براي لحظاتي لذت بردن از زندگي آن هم به طرز فجيع، چاق مي‌شود.

يكي از اعضاي خانواده مأمور آماده كردن يا به اصطلاح چاق كردن قليان مي‌شود؛ در عرض چند دقيقه ذغال و تنباكو آماده و قليان چاق مي‌شود تا بساط تفريح و شادي خانواده تكميل شود؛ اينجاست كه بزرگترين عضو خانواده پكي به قليان زده و پس از آن دست به دست در ميان تمام اعضاي خانواده مي‌چرخد تا از مادر و دختر گرفته تا پدر بزرگ و مادر بزرگ همگي از پك زدن به آن بي‌نصيب نمانند.

اين روزها مصرف قليان به حدي در ميان برخي خانواده‌هاي ايراني عادي شده است كه زنان پاي ثابت اين موضوع شده‌اند و گاه بسيار حرفه‌اي تر از مردان قليان مي‌كشند؛ قبح استعمال قليان در ميان خانواده ايراني به گونه‌اي شكسته شده است كه مردان به آساني نظاره‌گر مصرف قليان توسط همسر و دخترشان هستند.

مصرف قليان توسط زنان و دختران تا حدي افزايش يافته كه وزارت بهداشت در اطلاعيه‌اي اعلام كرد مصرف قليان در ميان زنان ايراني به‌خصوص دختران جوان افزايش يافته، به‌گونه‌اي كه در حال حاضر مصرف قليان در زنان برابر با مصرف مردان است و به 22 درصد مي‌رسد، اين موضوع مي‌تواند زنگ خطري براي افزايش بيماري‌هاي غيرواگير باشد.

استعمال قليان به دليل نداشتن قبح در ميان دختربچه‌هاي مدرسه‌اي هم رواج فراواني پيدا كرده و اين در حالي است كه به گواه متخصصان، مواد دخاني تشكيل‌دهنده آن تأثيرات به مراتب زيان‌بارتري بر روي زنان دارد.

بر خلاف اينكه مصرف سيگار هنوز در ميان زنان ايراني به عنوان يك رفتار وقيح شناخته مي‌شود اما كشيدن قليان در خانواده‌هاي ايراني با ممنوعيت مواجه نيست و آنها با جمع شدن دور هم بساط قليان را فراهم مي‌كنند.

اين روزها نه تنها محيط‌هاي خانوادگي بلكه عرصه‌هاي اجتماعي نيز در تسخير قليان است و قهوه خانه‌هاي سطح شهر و پارك‌ها اماكني است كه جوانان با خيالي آسوده در آنجا نشسته و ساعت‌ها به قليان پك مي‌زنند.

اگر يك بار به فرحزاد، دربند يا برخي از پارك‌هاي پايتخت سري بزنيد سفره خانه‌هاي سنتي را مشاهده مي‌كنيد كه علاوه بر غذاهاي سنتي، قليان را نيز به عنوان يكي از خدماتشان به مشتري ارائه مي‌كنند؛ در اينجاست كه مادر و پدر در كنار فرزندان شروع به كشيدن قليان كرده و حتي در برخي مواقع نيز فرصت كشيدن قليان را براي فرزند نوجوانشان فراهم مي‌كنند.

قليان ديگر پاي ثابت تفريحات خانواده ايراني است و آمار خانواده‌هايي كه خطر و بيماري را چاشني تفريحات سالم خود مي‌كنند رو به افزايش است اما تصورات مردم در رابطه با مصرف قليان جالب و متأسفانه كمي عجيب است.

اكثر مردم مصرف قليان را تفريحي مي‌دانند كه آرامش را به آنها هديه مي‌كند و اين تصور در آنها ايجاد شده كه هر پك به قليان موجي از آرامش را به همراه دارد و هر چه پك عميق‌تر باشد رسيدن به آرامش بيشتر!

مصرف قليان تا حدي در ميان خانواده‌هاي ايراني اوج گرفته است كه وزير بهداشت طي واكنشي به اين موضوع اعلام كرد: بسياري از مردم فكر مي‌كنند كه قليان عامل تفريح است و ايجاد عارضه نمي‌كند، از اين روست كه مي‌بينيم شيوع مصرف قليان از 12 درصد به 26 درصد رسيده است و متأسفانه بيشترين مصرف‌كنندگان آن نوجوانان و جوانان هستند.

در حالي كه بارها مسئولان عرصه بهداشت و پزشكان متخصص از مضرات قليان سخن گفته‌اند و اعلام شده كه عوارض ناشي از مصرف قليان 40 برابر سيگار است اما گوش‌ها همچنان بدهكار نيست به گونه‌اي كه زنان و دختران نيز به جمع هواداران سرسخت آن پيوسته‌اند.

اين تصور غلط در ميان افراد ريشه دوانده است كه اگر دود قليان وارد ريه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسيبي به ريه‌ها وارد نمي‌‌شود اما در حقيقت دود قليان از طريق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را به جا مي‌‌گذارد.

با وجود آنكه مسئولان بارها هشدارهايي را در خصوص افزايش مصرف قليان در ميان زنان و دختران مطرح كرده‌ و از مضرات چندين برابري قليان نسبت به سيگار سخن گفته‌اند اما همچنان شاهد هستيم كه قليان مهمان شوم خانواده‌هاي ايراني بوده و به سرعت در حال تبديل شدن به يك تفريح خانوادگي است به گونه‌اي كه مي‌توان از اپيدمي گسترش مصرف قليان در ميان خانواده‌ها سخن به ميان آورد؛ مي‌توان گفت كه قليان در قالب يك دوست در حال تهديد سلامت ايرانيان به ويژه زنان و دختران است.

گردآوري: سجاد بداقي (كارشناس مركز مشاوره دانشگاه شانديز)

به نقل از گروه اينترنتي پرشين وي

 

دریافت پیوست فایل (حجم فایل: ۱۵۶KB)
لینک کوتاه مطلب لینک کوتاه مطلب