پروژه مهارت آموزي كاشت، داشت و برداشت زعفران به بهره برداري رسيد

پروژه مهارت آموزي كاشت، داشت و برداشت زعفران در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري به بهره برداري رسيد.

 

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت علوم به نقل از دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري، دكتر مردانشاهي مدير مركز كارآفريني دانشگاه در حاشيه اين مراسم اعلام كرد: پروژه دو ساله توليد گل زعفران با هدف مهارت آموزي و خوداشتغالي فارغ التحصيلان دانشگاه و همچنين ايجاد بستر مناسب براي تحقيقات آتي، در مجموعه تخصصي مركز كارآفريني دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري به بهره برداري رسيد.

دكتر مردانشاهي افزود: با توجه به ارزش اقتصادي بالاي گياهان داروئي و به طور خاص زعفران، پروژه توليد و تكثير بنه زعفران با هدف توسعه كسب و كارهاي كوچك كشاورزي و ايجاد اشتغال مولد در طي دو سال، در گام اول در عرصه و در مزرعه مركز كارآفريني آغاز و در سال دوم با كشت همزمان در شرايط كنترل شده (هواكشت يا به اصطلاح زعفران گلخانه اي)، مورد آموزش و تحقيق قرار گرفت.

مدير مركز كارآفريني دانشگاه علوم كشاورزي ومنابع طبيعي ساري ادامه داد: در اين پروژه كه با همت دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي و با رعايت پروتكل هاي بهداشتي اجراي شد، تكميل چرخه تكثير و توليد بنه و گل زعفران در شرايط دشت ساري در محل دانشگاه و همچنين بررسي راهكارهاي بالا بردن ارزش افزوده اين نوع كشت در استان، مورد تحقيق و تجربه عملي قرار گرفت، كه نتايج آن در مهارت آموزي و ايجاد انگيزه دانشجويان مفيد خواهد بود.

وي خاطر نشان ساخت كه اجراي اين پروژه با حمايت هاي معاونت پژوهشي و فناوري وزارت عتف و مديريت دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري، عملي شد و اين بستر مهيا، امكان آموزش عملي و مستمر را براي دانشجويان فراهم خواهد كرد، كه البته در صورت ادامه حمايت‌ها، امكان توسعه آموزش ها و مهارت آموزي در حوزه پس از برداشت به ويژه فراوري و بسته بندي گياهان داروئي ميسر خواهد شد.

در ادامه، مهندس جلالي دانشجوي دوره دكتري و از مجريان اين پروژه با اشاره به شرايط مناسب استان مازندران به جهت تنوع اقليمي، افزود: استان مازندران مستعد توليد بسياري از گياهان از جمله گياهان دارويي و بخصوص طلاي سرخ (زعفران) مي باشد كه البته مناطق مستعد اقتصادي براي كشت هر گياه مي بايست با نگاه علمي شناسايي و در نظر گرفته شود.

وي افزود: گياه زعفران يك گياه ژئوفيت با خاصيت نيمه هيسترونسيس (گلدهي قبل از رشد رويشي و خروج برگ) مي باشدكه در واقع با القا دما و رطوبت مناسب مي توان پديده هيسترونسي را درآن تقويت كرد و تا حد زيادي افزايش عملكرد چشمگيري را در آن شاهد بود. القا گلدهي زود هنگام در مناطق خشك و نيمه خشك با مديريت آبياري توسط كشاورزان حادث مي گردد. اما در استان مازندران به دليل شروع زود هنگام بارندگي ها در اوايل فصل پاييز اين پديده قابل كنترل نيست و همين امر موجب تا حد زيادي موجب كاهش و شكاف عملكردي بين مزارع استان خصوصاً مزارع مناطق نزديك به ساحل نسبت به مزارع مناطق زعفران خيز مي گردد. شرايط كنترل شده در واقع بدون محدوديت براي احداث در هر منطقه‌اي قابل اجرا مي باشد و با پژوهش هاي كاربردي خصوصاً افزايش كارايي مي توان اين نوع كشت را به يك كشت با ارزش افزوده بالا خصوصاً در مناطق دشت ساري تبديل نمود.

لينك خبر

لینک کوتاه مطلب لینک کوتاه مطلب