كسب مدال برنزتوسط پژوهشگران پارك علم و فناوري گلستان

فناوران پارك علم و فناوري گلستان توانستند با ارائه طرح علمي اختراعي خود با عنوان «ربات زعفران‌چين» در جشنواره بين‌المللي اختراع و نوآوري خيام به مدال برنز دست يابند.

 

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت علوم به نقل از پارك علم و فناوري گلستان، مهندس يعقوب مطهري مدير هسته فناوران تكامل صنعت وعضو مركز رشد جامع پارك علم و فناوري گلستان كه در حوزه طراحي و ساخت ادوات و ماشين‌آلات كشاورزي فعاليت مي‌كند، به اتفاق دكتر نسيبه حاجيلري، عضو هيات علمي گروه مهندسي شيمي دانشگاه گلستان با هدف تسريع در برداشت گل زعفران از زمين‌هاي كشاورزي، اقدام به اختراع "ربات زعفران‌چين" نموده‌اند.

اين دو پژوهشگر گلستاني با ارسال طرح اختراعي خود به جشنواره بين‌المللي اختراع و نوآوري خيام كه به عنوان تنها رويداد بين‌المللي تاييد شده از سوي سازمان جهاني مالكيت فكري در كشور برگزار مي‌گردد، افتخارآفريني كرده و موفق به كسب مدال برنز در اين جشنواره شدند.

در حال حاضر فرآيند برداشت گل زعفران از زمين‌هاي كشاورزي به صورت كاملاً سنتي با دست انجام گرفته كه بسيار سخت و با سرعت پايين انجام مي‌شود.

هر شخص به‌طور متوسط در هشت ساعت مي‌تواند مقدار ۵ كيلوگرم برداشت زعفران داشته باشد كه البته روش برداشت به گونه‌اي است كه به سلامت شخص نيز آسيب مي‌رساند؛ ولي اين دستگاه مي‌تواند در طول هشت ساعت، مقدار ۱۰۰ كيلوگرم گل زعفران را به آساني برداشت كند.

از مهم‌ترين مزاياي استفاده از اين دستگاه در مقابل شيوه سنتي برداشت مي‌توان به امكان برداشت ۲۰ برابري گل زعفران نسبت به روش سنتي، حفظ سلامت شخص، رعايت ارگونومي مناسب حين انجام كار، قيمت پايين و استفاده آسان اشاره كرد.

گفتني است در جشنواره امسال بيش از ۳۵۰ طرح توسط پژوهشگران و فناوران از ۲۷ كشور دنيا از جمله اتريش، آلمان، سوئيس، ژاپن، كرواسي، كانادا، روماني، سريلانكا، ويتنام، تركيه و چند كشور ديگر به ايران ارسال شده بود.

لينك خبر

لینک کوتاه مطلب لینک کوتاه مطلب