ضرورت فعال‌سازي ظرفيت پارك‌هاي علم و فناوري براي اشتغال دانش‌آموختگان

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به وجود ۲۰ ميليون نفر داراي تحصيلات دانشگاهي در كشور گفت: يكي از بهترين بسترها و زمينه‌ها براي اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهي، پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد هستند.

 

 

 

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت علوم، دكتر محمدعلي زلفي‌گل در نشست سراسري رؤساي پارك‌هاي علم و فناوري گفت: امروزه عمده‌ترين مشكل كشور بيكاري است و ايجاد شغل، يك كار جهادي است. در همين راستا وزارت علوم مي تواند از طريق فعال‌سازي ظرفيت‌هاي اشتغال در پارك‌هاي علم و فناوري به كشور كمك كند.

وزير علوم، پارك هاي علم و فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان را بهترين محل براي صيانت و حفظ نخبگان در كشور دانست و گفت: سرمايه‌گذاري براي توسعه زيرساخت‌هاي پارك‌هاي علم و فناوري بهترين سرمايه‌گذاري براي نسل آينده كشور است.

وي اظهار داشت: امروز از نظر توليدات علمي با اختلاف بالا در منطقه اول هستيم و در دنيا نيز با توليد ۷۰ هزار سند علمي در هر سال، در جايگاه پانزدهم قرار داريم ولي تلاش و برنامه وزارت علوم اين است كه در عرصه فناوري و نوآوري نيز جايگاه خود را ارتقا دهيم.

دكتر زلفي‌‌گل گفت: براي توجه ويژه به پارك‌هاي علم و فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان، معاونت فناوري و نوآوري در وزارت علوم ايجاد مي شود و گام‌هاي اوليه آن برداشته شده است.

وي توجه به اقتصاد دانش‌بنيان را بهترين راهكار براي تحقق اقتصاد مقاومتي و تاب‌آوري اقتصادي دانست و گفت: هم اكنون كه تدوين برنامه هفتم توسعه آغاز شده است بايد احكام لازم براي حمايت از پارك‌هاي علم و فناوري و نهادينه شدن فناوري در كشور را آماده كنيم.

وزير علوم تاكيد كرد: بايد توسعه فناوري در كشور يك مطالبه عمومي باشد لذا از نخبگان دعوت مي شود پيشنهادات خود را براي ايجاد فرهنگ فناوري و نوآوري در كشور به وزارت علوم ارسال كنند.

دكتر زلفي‌گل گفت: دولت اهتمام كافي به توسعه فناوري را دارد و اخيراً با ايحاد صندوق حمايت از علم و فناوري موافقت كرد و در سال آتي منابع مالي خوبي براي اين صندوق پيش بيني خواهد شد.

وي از برنامه وزارت علوم براي ايجاد سامانه نظام پيشنهادات و ايده‌هاي نوآوري در زير مجموعه پايگاه علوم استنادي جهان اسلام خبر داد و گفت: در اين سامانه همه آحاد جامعه نيازهاي مهم كشور را مطرح مي‌كنند و نيازهاي دستگاه‌هاي اجرايي از طريق شوراي عالي عتف احصا مي‌شود در سامانه بارگذاري مي‌شود و دانشگاهيان و محققان، ايده‌هاي خود را براي پاسخگويي به اين نيازها اعلام مي‌كنند و طرح عملياتي براي آن ارائه مي كنند.

وزير علوم اعلام كرد: براي اعضاي هيأت علمي كه پژوهش‌هاي كاربردي انجام دهند و براي رفع نيازهاي كشور فعاليت كنند حمايت‌هاي مختلفي در آئين نامه ارتقا و پذيرش دانشجوي تحصيلات تكميلي پيش‌بيني مي شود.

دكتر زلفي‌گل در خصوص مباحث مديريتي پارك هاي علم و فناوري بر تمركز زدايي تاكيد كرد و گفت: بايد مديريت مراكز رشد فناوري به پارك‌هاي علم و فناوري تفويض شود و آن پارك ضمن مديريت، پاسخگو هم باشد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري رابطه اين وزارت با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري را تعاملي ذكر كرد و گفت: مجموعه وزارت علوم، نهادهاي علمي دولتي؛ دانشگاه آزاد اسلامي، همگي بخشي از پازل علم و فناوري كشور هستند و با هماهنگي و همكاري؛ اهداف عالي نظام را محقق مي كنند.

لينك خبر

لینک کوتاه مطلب لینک کوتاه مطلب