استفاده از روش اندازه‌گيري نويز الكتروشيميايي براي پايش و كنترل خوردگي خطوط لوله‌هاي انتقال نفت و گاز در دانشگاه تهران انجام شد

روابط عمومي دانشگاه تهران: براي نخستين بار در كشور محققان دانشگاه تهران موفق به استفاده از روش اندازه‌گيري نويز الكتروشيميايي براي پايش و كنترل خوردگي خطوط لوله‌هاي انتقال نفت و گاز شدند كه در اين روش اندازه‌گيري نويز توسط آناليز نوسانات خود به خودي پتانسيل و جريان الكتروشيميايي براي فلزي كه در حال خورده شدن است و در شرايط غير پلاريزه قرار دارد، انجام مي‌گيرد.

 بنا بر اعلام معاونت پژوهشي دانشگاه تهران، اين موفقيت حاصل تلاش گروه تحقيقاتي دانشكده مهندسي مواد و متالورژي دانشگاه تهران به سرپرستي دكتر سعيدرضا الله‌كرم است كه براي نخستين بار در كشور به اجرا درآمده است.

دكتر سعيدرضا الله كرم، استاد تمام دانشكده مهندسي مواد و متالورژي پرديس دانشكده‌هاي فني دانشگاه تهران در خصوص اهميت اين ابداع گفت: «خوردگي در صنايع يكي از بزرگترين معضلاتي است كه منجر به تحميل هزينه‌هاي گزاف ساليانه و در بعضي موارد اتفاقات ناگوار جاني و زيست‌محيطي در كشور مي‌شود. يكي از مهمترين منابع خسارت در صنايع نفت و گاز، خطوط انتقال و مخازن مي‌باشد. ايران با داشتن بيش از يكصد هزار كيلومتر خطوط لوله‌هاي انتقال نفت، گاز، آب يكي از پر ازدحام‌ترين مناطق جغرافيايي از نظر خطوط لوله در ميان كشورهاي منطقه مي‌باشد».

استاد تمام دانشگاه تهران افزود: «اصولا پديده نويز الكتروشيميايي به عنوان ماهيت تصادفي فرآيند خوردگي در نظر گرفته مي‌شود. اين تغييرات بصورت كاملاً موضعي ناشي از سرعت حركت سيال و تغييرات دما و pH و همچنين تركيب شيميايي سيال، باعث كاهش خواص فيزيكي و در نتيجه مقاومت به خوردگي فلز مي‌شود و با توليد نويزهايي در پتانسيل و جريان فلز در فركانس‌هاي بسيار پايين سبب بروز خوردگي‌هاي موضعي نظير حفره‌دار شدن مي‌گردند. از منظر ديگر جوانه‌زني و رشد حفرات و شكست لايه‌هاي محافظ سطحي نيز مي‌تواند منشأ توليد نويزهاي الكتروشيميايي باشد. لذا در روش اندازه‌گيري اين نوسانات مي‌توان به ماهيت خوردگي، بالاخص خوردگي‌هاي موضعي كه از مؤثرترين عوامل تخريب تجهيزات و مخصوصاً خطوط انتقال مي‌باشد، پي برد. علاوه بر اين، ديگر روش‌هاي پايش براي تشخيص خوردگي‌هاي موضعي، بسيار محدود و بسيار هزينه‌بر است».

سرپرست تيم تحقيقاتي اين ابداع جديد در خصوص كاربردهاي اين روش ادامه داد: مهمترين كاربردهاي روش اندازه‌گيري نويز الكتروشيميايي عبارتند از:

  • پايش و كنترل خوردگي
  • تعيين مكانيزم‌هاي خوردگي
  • مطالعه فرايندهاي خاص خوردگي
  • بهينه‌سازي ميزان تزريق مواد بازدارنده جهت كنترل خوردگي

دكتر الله‌كرم افزود: «از اين روش براي اولين بار بصورت on-line جهت بهينه‌سازي ميزان تزريق مواد بازدارنده و همزمان كنترل خوردگي خط انتقال گاز از فاز ۶ به فاز ۱۰ شركت پارس جنوبي در عسلويه و همچنين در پالايشگاه سرخون و قشم بكار گرفته شد كه تجهيزات اندازه‌گيري آن به‌طور كامل در ايران و توسط تيم دانشگاهي طراحي و ساخته شده بود».
گفتني است اين طرح تحقيقاتي از سال ۱۳۹۲ شروع گرديد كه با طراحي و ساخت دستگاه استفاده از آن در خطوط انتقال گاز آغاز شده است.

لينك خبر

لینک کوتاه مطلب لینک کوتاه مطلب